מדוע פרחים גורמים להרגיש טוב? יש לנו תשובות מדעיות

מדוע פרחים גורמים להרגיש טוב? יש לנו תשובות מדעיות

מחקרים רבים מצביעים על כך שבכוחם של פרחים להשפיע על מצב הרוח באופן חיובי ומשמעותי. ביכולתם להפחית מתח, חרדה ודיכאון, ובמקביל להעלות את תחושת האושר והסיפוק. מדוע וכיצד? כנסו להציץ!

פרחים פוגשים אותנו בימי הולדת, ימי נישואין, כאשר מבקשים להביע הערכה (או סתם להעניק תשומת לב), ואף פרחים פוגשים אותנו בסדנאות העצמה ובאירועים שבהם מבקשים לנחם ולתמוך ללא מילים, וכאן נעצור לשאול את השאלה המתבקשת - מדוע דווקא פרחים?

מדוע פרחים מהווים סמל חיובי ונקשרים לתחושות של פריחה עצמית, שמחה ואהבה? כיצד פרחים גורמים לנו להרגיש טוב? האם זה רק בגלל שהם יפים, או שיש סיבות נוספות?

 ניגשנו לבדוק ובין היתר חזרנו עם סיבות מדעיות. מתחיל להישמע מעניין? מוזמנים לרחף עמנו אל תוך עולם משכר של ריח, צבע וצורה.

קורטיזול סרטונין מחקרים ומאפיינים נוספים

מחקרים רבים מצביעים על כך שבכוחם של פרחים להשפיע על מצב הרוח באופן חיובי. ביכולתם להפחית מתח, חרדה ודיכאון, ובמקביל להעלות את תחושת האושר והסיפוק. מדוע וכיצד? יש לכך מספר סיבות:

  • יופי - אחת מהסיבות הבסיסיות שנוגעת להשפעה החיובית של פרחים, נוגעת לממד היופי. יופי משרת חוויה פסיכולוגית חזקה שמובילה להרגיש טוב עם עצמנו ועם הסביבה.
  • ריח - פרחים מפיצים ריח נעים, וכידוע ריח משפיע באופן ישיר על מצב הרוח, ביכולתו לגרום לנו להרגיש שלווים ואפילו מאושרים.
  • זיכרון - כידוע, ריח נחשב כמעורר זיכרונות מאוד חזק, ועל כן בחירה בפרחים עשויה להזכיר זיכרונות מיוחדים. לצורך הדוגמה זר מסוים יכול להזכיר דייט, טיול וכדומה.
  • לחץ - מבחר מחקרים תומכים בקשר הישיר שבין פרחים לרוגע. מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מצא שאנשים ששהו בחדר עם פרחים חוו ירידה ברמות הקורטיזול (הורמון הלחץ), ואילו מחקר שנערך באוניברסיטת ת"א מצא שאנשים ששהו בחדר עם פרחים חוו עלייה ישירה בתחושת האושר והסיפוק.
  • הורמונים - כאשר מקבלים מתנה, משתחרר בגוף ההורמונים הבאים: דופמין, אוקסיטוצין וסרטונין. ההורמון דופמין מספק תחושות חיוביות, ממש כמו אושר, מרץ, הנאה ומוטיבציה. ההורמון אוקסיטוצין מפתח הרגשה נעימה, ואף גורם לסמוך על אנשים, ואילו ההורמון סרטונין מוביל לתחושה נעימה וחיובית. כל זאת מסביר מדוע כשמקבלים זר פרחים במתנה, חשים התרוממות רוח.

על טיפל בפרחים יצא לכם לשמוע?

כיוון שפרחים מייצרים תחושות כה מיוחדות וחיוביות, הן הפכן עם השנים לכלי טיפולי, ואכן רק בארץ ניתן להצביע על מספר פרויקטים שבהם מטפלים באמצעות סדנאות שזירה בבתי כלא, במחלקות פסיכיאטריות ובבתי אבות. כמו כן, פרחים מסייעים לטפל בילדים שחווים קשיים מגוונים, בחיילים שחווים פוסט טראומה, באנשים חולים וכדומה.

התוצאות של המחקרים מצביעות על נתוני צמיחה מרגשים. כך למשל נציין שאנשים חולים שעברו סדנת פרחים, העידו על שיפור ניכר בכל מה שנוגע לרמת הכאב, העייפות, החרדה והדיכאון.

אם ננסה להבין מה עומד מאחורי המדע והעובדות הריחניות שבשטח, ראוי לציין שמאז ומעולם אנשים מחזיקים בקשר חיובי עם פרחים. כבר בימי קדם פרחים סימלו מתנה, תגמול חיובי ואף סמלו בריאות. כעדות לכך נחזור אל תקופת הקורונה, בה אנשים רבים החלו לטפח גינות ביתיות ושוק הפרחים חווה עלייה חדה. בשנת 2021 הביקוש עלה על ההיצע - הצריכה קפצה ב -20%!

לא רק לקבל - גם להעניק ממלא ומעצים

פרחים מהווים מתנה נהדרת לכל אירוע. הם לא רק יפים, אלא גם יכולים להשפיע על מצב הרוח באופן חיובי ומשמעותי.

אז..

אם מחפשים דרך להביע אהבה, הערכה, לעודד, להקל על מכאובים, להעניק תקווה (או פשוט לומר תודה), אין ספק שפרחים מהווים בחירה מעולה.

הצעה שלנו?

השתמשו בפרחים כדי להעיר זיכרונות ותיהנו מתהליך הבחירה. אומנם ניתן להזמין אונליין, אך אין שאלה שהכי כיף לבחור בעצמכם – להגיע לחנות וליהנות משילוב של ניחוחות מופלאים. מתקשים לבחור? תלכו אחרי הלב - תחשבו איזה זר אתם הייתם שמחים לקבל. אם מבחינת צבע, ריח, זיכרון ומופע.

  מאמרים נוספים